Klacht over uw behandelaar?
Natuurlijk doen u en uw behandelaar er alles aan om de behandeling en het contact zo prettig mogelijk te laten verlopen. Toch kan het gebeuren dat u ontevreden bent of een klacht heeft. Bijvoorbeeld over de behandeling of over de manier waarop uw behandelaar of een praktijkmedewerker met u omgaat. De meest eenvoudige en snelste manier is om uw klacht rechtstreeks te bespreken met de behandelaar. U kunt samen overleggen hoe de klacht is ontstaan en hoe het probleem opgelost kan worden. Soms blijkt het om een misverstand te gaan.
Vindt u het lastig om de klacht direct te bespreken? U kunt ook een afspraak maken op een later tijdstip en iemand die u vertrouwt meenemen om u te helpen uw klacht te bespreken. U kunt ook gebruik maken van de klachtenfunctionaris van de praktijk. Voor advies over de aanpak van het gesprek kunt u ook terecht bij patiëntenorganisaties zoals Zorgbelang. Bij Zorgbelang kunt u ook een probleem melden in plaats van meteen een klacht in te dienen.
Wat gebeurt er met mijn klacht?
De onafhankelijke klachtenfunctionaris bekijkt uw klacht, geeft advies over het indienen van de klacht, helpt bij het formuleren ervan en zoekt naar een oplossing. U krijgt binnen 2 weken een reactie van de klachtenfunctionaris op uw ingediende klacht.
Regionaal Tuchtcollege van de overheid
Klachten over het handelen van de behandelaar kunt u gratis indienen bij het Regionaal Tuchtcollege, uitgezonderd de (eventuele) kosten van (juridische) bijstand. Bij uw afweging of u het Tuchtcollege inschakelt, is het goed om te weten dat de procedures langer duren en formeler zijn dan behandeling door de Klachtencommissie.
De regionale Tuchtcolleges zijn gevestigd in Groningen, Zwolle, Amsterdam, Den Haag en Eindhoven. Op www.tuchtcollege-gezondheidszorg vindt u de contactgegevens.
Klachtencommissie
Zijn er klachten, dan horen wij dat graag! Mocht daarin toch een verschil van inzicht zijn, dan kan er gebruik gemaakt worden van de klachtencommissie. Mocht dit niet voldoende zijn, dan is er de geschillencommissie. MentaalSterk is verbonden aan de klachtencommissie en geschillencommissie van er-is-iets-misgegaan.nl.